Overdaad schaadt! - Reisverslag uit Thívai, Griekenland van Wolter Vries - WaarBenJij.nu Overdaad schaadt! - Reisverslag uit Thívai, Griekenland van Wolter Vries - WaarBenJij.nu

Overdaad schaadt!

Door: Wolter

Blijf op de hoogte en volg Wolter

11 Oktober 2014 | Griekenland, Thívai

Vandaag van Delfi naar Thiva gefietst, de voorlaatste etappe in onze tocht naar Athene. Morgen de laatste 85 km naar Athene, waar Japke en Tjitske ons aan de voet van de Akropolis opwachten.

Bij de start vanochtend ging het nog even flink omhoog richting het dorpje Arachova op bijna 1000 meter boven NAP. Bij een terrasje (één tafeltje met drie stoelen) bestelden we koffie. De cafébaas kwam voordat hij de koffie verzorgde, bij ons aan tafel zitten (er stonden ten slotte drie stoelen) om te horen wie wij waren, waar we vandaan kwamen en wat we van zijn mooie land vonden. Heel mooi natuurlijk! Ook had hij nog wat suggesties wat we in en op weg naar Thiva (het oude Thebe) konden gaan bekijken. Goed bedoeld, maar aan ons niet meer besteed. Na Kalampaka en Delfi en met de Akropolis in het verschiet, hebben wij voorlopig wel even genoeg van de oude Grieken, overdaad schaadt! De koffie was lekker en kregen we van hem aangeboden, omdat wij Griekenland zo'n mooi land vonden.

De afdaling vanuit Arachova was fantastisch, bijna 20 km lang, schitterende uitzichten, mooie asfaltweg, niet te stijl en bijna geen verkeer.

De rest van de route was een wat minder spectaculaire hoofdweg door een laagvlakte met hier en daar wat vals plat. Wel weer opvallend was de in gang zijnde katoenoogst. Bijna langs de hele weg lagen de witte pluizebollen in de berm en hingen ze aan bomen en struiken. Griekenland is niet voor niets de grootste katoenproducent van Europa. Als ze bij het vervoer van die wattenbollen ook nog wat zorgvuldiger zouden zijn, zou de productie volgens ons zonder problemen nog enkele duizenden balen groter kunnen zijn.

Onze fietstocht zit er bijna op en het was geweldig! Toch zien we er nu vooral naar uit Tjitske en Japke morgen weer te zien. Nog een paar dagen samen echt vakantie vieren in Athene en dan weer richting Nederland. De suggesties die we kregen om ook de terugweg fietsend af te leggen, hebben we zeer gewaardeerd, maar ook hier geldt: overdaad schaadt!

Vriendelijke groet van P&W

• 11 Oktober 2014 - 23:29

Buuv En Buum:

Yeahhhh!! Nog een dag en dan hebben jullie jullie doel bereikt! Chapeau!!
    Wat een reis ! Het toetje komt morgen! Geweldig gedaan mannen!
    Geniet met jullie vrouwen de laatste dagen in Athene!!!
    Dikke pakkerd!
    Ook van Jan!! Liefs Janny

• 12 Oktober 2014 - 12:27

Gerke:

Juster oer Grikelân flein. Prachtich waar, we hawwe noch nei jim swaaid. Jim swaaiden net werom, dat foel ús wol wat ôf. Mar hawar, dêr komme wy wol oerhinne. Lokwinske en pet ôf foar jim prestaasje. Groetnis oan myn suskes en oant sjen. Groetnis, Sjouke, Joke, Famke, Riemke & Gerke

• 12 Oktober 2014 - 19:33

Mieke En Ruud:

Beste Paul en Wolter, Tjitske en Japke,

Wanneer wij deze reactie op jullie reisverslag schrijven en plaatsen dan hebben Paul en Tjitske
    alsmede Wolter en Japke samen aan de voet van de Acropolis in een zinken teiltje al hun tranen
    van geluk en blijdschap laten vloeien.
    Wij hebben heel jullie avontuurlijke reis gevolgd vanaf vrijdag 22 augustus tot en met vandaag
    zondag 12 oktober. Alles bij elkaar 52 dagen en nachten. In goede gezondheid en een geweldige
    vriendschap.
    Wij hebben Tjitske en Japke min of meer uitgezwaaid toen zij aangaven dat zij Paul en Wolter
    in Griekenland zouden gaan ontmoeten na deze lange tijd.
    Wij wensen jullie nog een fijn en zonnig verblijf in het mooie Athene gedurende de komende
    dagen.

Vriendelijke groeten van Mieke en Ruud