"Andere tijden" - Reisverslag uit Montana, Bulgarije van Wolter Vries - WaarBenJij.nu "Andere tijden" - Reisverslag uit Montana, Bulgarije van Wolter Vries - WaarBenJij.nu

"Andere tijden"

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Wolter

22 September 2014 | Bulgarije, Montana

Beste volgers,

Na een wat onrustige nacht door de muggen en een troep straathonden klaar om na een eenvoudige ontbijt naar Lom in Bulgarije te fietsen. Het eerste stuk voelde heerlijk fris zo in de ochtend. Na enkele kilometers begon het klimmen in een warme ochtendzon, over een smalle en slechte weg, waardoor de frisheid snel verdween en het zweet al spoedig weer tegen de binnenkant van de pet klotste. De beide grensovergangen waren eenvoudig en niet druk. De paspoorten werden gecontroleerd en verder ging de reis. Het was wel even een wenkbrauw fronsende ervaring wat we in het grensplaatsje te zien kregen. Het is er rommelig, geen onderhoud en de mensen zitten maar wat om zich heen te kijken. Het plaatsje door kwam een jonge achterop gefietst die klaarblijkelijk wat geld wilde hebben. Voor een bak koffie moesten we net zoals gisteren wachten op en grotere plaats aan de Donau. Ook in die stad veel achterstallig onderhoud en een rommelig straatbeeld. Aan de Donau kade was het iets beter met een boulevard waar rond enen een pizza werd genuttigd. Door de vrije wifi op het terras stelde Wolter vast dat het niet half een was maar een uur later. Met die wetenschap tussen de oren en een lekkere pizza iets lager weer verder. Het werd veel stijgen en dalen over soms redelijke wegen. Opvallend waren de vrachtwagens uit diverse Europese landen die voorbij kwamen. Je ziet ook meer mensen uit de bevolkingsgroep van zigeuners zoals de Roma of Sinti. Uiteindelijk na ruim honderd kilometer in Lom aangekomen. Met een hotel aan de Donau en een terras voor het avond eten genietend van de regen op de parasol die nu valt en niet morgen een voorbijvarend cruise schip dat in het donker voorbij vaart, nemen we in Lom afscheid van de Donau en bereiden ons voor op de eerste echte klimmetjes de komende dagen.

Groeten, W en P

• 22 September 2014 - 20:23

Gerke:

Mannen,
    Als ik alles een beetje goed begrijp dan is het momenteel nogal afzien met die slechte wegen. Ik ben erg benieuwd of Paul op die onverharde wegen ook in het voordeel is met zijn ultra-brede banden, of is dat juist een nadeel? Verder een hartelijke groet van Riemke en Gerke

• 23 September 2014 - 09:17

Gerrie:

Er gaat geklommen worden, leuk! Hopelijk gaan de klimmetjes en klimmen over acceptabele wegen.
    Succes! Liefs Gerrie