Thessaloniki - Reisverslag uit Thessaloniki, Griekenland van Wolter Vries - WaarBenJij.nu Thessaloniki - Reisverslag uit Thessaloniki, Griekenland van Wolter Vries - WaarBenJij.nu

Thessaloniki

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Wolter

02 Oktober 2014 | Griekenland, Thessaloniki

Beste volgers,
De stadsgeluiden waren al volop aanwezig toen wij onze luiken openden. Voordat we de stad gaan verkennen werd er eerst van een fris ontbijt genoten op de vijfde verdieping van hotel ILISIA. Zodra je de straat opgaat ervaar je een gezellige dynamiek van mensen en verkeer onderweg naar…. . Wat opvalt zijn de vele kleine winkels met diverse handelswaar en de vele terrassen voor eten en of alleen drinken. Koffie blijkt een specialiteit te zijn in Thessaloníki. Slenterend door een hoofdstraat zien we een mooie Grieks Orthodoxe kerk. Binnen een tijdje zitten mijmeren en observeren hoe het er aan toe gaat. Er worden veel kaarsen opgestoken en vaak meerdere heiligen in gebed om zegen gevraagd. Er zijn meerdere locaties met iconen van de diverse heiligen waar mensen voor langere of kortere tijd, kruisjes slaand, voor staan. Overigens staan er vele kleinere kerken tussen de flatgebouwen in. Op een Expo terrein langs een Chocolade museum gelopen dat veel leek op de chocoladefabriek van Willy Wonka en druk bezocht door kinderen natuurlijk. Na enig zoeken op hetzelfde terrein het Macedonian Museum of Contemporary Art bezocht met enkele aardige werken. Langs de boulevard staat een groot standbeeld van Alexander de Grote te paard. In dit verband eerder al aan de Bulgaars Griekse grens gehoord dat tussen Serres en Drama opgravingen aan de gang zijn waarbij vermoedelijk het graf van de vrouw of moeder van Alexander de Grote is gevonden. Op de kade gezeten een school langs zwemmende visjes geobserveerd. Het wandelen door de stad had nog een doel namelijk het verkrijgen van nog enkele snoertjes voor de Apples van Wolter. Het is gelukt!!!!!!!! Blijkbaar laden niet alle laders en snoertjes zoals het moet al lijkt het allemaal te passen. Aan het eind van de middag nog even rust genomen. De avond was weer heel sfeervol in de stad. In een van de straatjes stond een rockband op een podium oude bekenden ten gehore te brengen. Een straatmuziekantje van een jaar of acht, stond met zijn trekharmonica voor zijn buik en met open mond naar dat geweld te luisteren. Hij was even ergens anders.

Groetjes van W en P