Kerkjes, honden en dode vossen - Reisverslag uit Thessaloniki, Griekenland van Wolter Vries - WaarBenJij.nu Kerkjes, honden en dode vossen - Reisverslag uit Thessaloniki, Griekenland van Wolter Vries - WaarBenJij.nu

Kerkjes, honden en dode vossen

Door: Wolter

Blijf op de hoogte en volg Wolter

01 Oktober 2014 | Griekenland, Thessaloniki

Vandaag, ondanks drie pittige heuvels met hellingen tot 12%, 15 km onverharde weg en bij Paul opspelende darmen, toch Thessaloniki bereikt. Er morgen meteen een rustdag aan gekoppeld, om op krachten te komen en ervan te genieten natuurlijk.

Op de uitvalsweg die ons Serres uitbracht, lagen twee net overreden en als gevolg daarvan overleden vosjes. Vers bloed, maar nog zeer herkenbare mooie dieren. Zonde!

Onderweg komen we tot op de meest afgelegen plaatsen veel kleine bouwwerkjes (kerkjes/kappelletjes) tegen, vaak maar ongeveer 50 cm hoog en staand op een paal of op een standaard. In die bouwwerkjes, van heel eenvoudig tot heel rijk uitgevoerd, zie je vaak foto's van overledenen, iconen, oliepitjes, flessen olie en lucifers. Mensen die er behoefte aan hebben kunnen daar een pitje aansteken en herdenken. De verscheidenheid en de veelheid van deze bouwwerkjes valt op.

Onderweg nog een paar keer geconfronteerd met blaffende honden, die onze fietsen en/of onze kuiten wel interessant vinden. En hoewel we inmiddels het onderscheid tussen valse en bijtende honden en waakse en blaffende honden wel behoorlijk goed kunnen maken, zit, sinds de ervaring van vorige week zaterdag, de schrik er bij mij blijkbaar aardig in. Mijn autonome zenuwstelsel reageert direct: kippenvel!

Verder was het weer een fantastische dag, een onverhard bergweggetje over de heuvels, volop prachtige natuur, de hele dag zon, mooie uitzichten en leuke dorpjes, waar altijd weer wat te eten en of te drinken was als wij daar behoefte aan hadden. Natuurlijk ook een beetje afzien, zeker als de chemische fabriek, die menselijk lichaam heet, het eens een keer heel anders doet dan normaal! Het eerste, voor ons budget veel te dure, hotel in Thessalonika bracht voor Paul ontluchting en opluchting!

Morgen gaan we Thessaloniki verkennen. Vanavond hebben we al ontdekt dat je er (ook voorzichtig) uitstekend kunt eten. Terrasjes alom en veel levendigheid. Dat gaat morgen vast lukken!

Vriendelijke groet, P&W

• 02 Oktober 2014 - 10:11

Tjitske De Vries:

Thessaloniki. Ben heel benieuwd hoe die stad is. Ken deze alleen van naam.
    In elke geval genieten van het mooie weer en op krachten komen.
    Op naar de Meteorakloosters. Een bijzondere ervaring.
    Fijne tochten.
    Tút Tjitske

• 02 Oktober 2014 - 19:49

Rienk:

Hallo Wolter, Paul , wat een prachtige verhaal na iedere dag van jullie reis. Zo ook deze weer. Jullie leveren een geweldige prestatie met als beloning al die afwisselende indrukken, reacties en prestaties van natuur , dier en mens. Geniet nog volop

Vr gr Rienk Prins