Kraai, gedicht en donderdag wasdag - Reisverslag uit Sofia, Bulgarije van Wolter Vries - WaarBenJij.nu Kraai, gedicht en donderdag wasdag - Reisverslag uit Sofia, Bulgarije van Wolter Vries - WaarBenJij.nu

Kraai, gedicht en donderdag wasdag

Door: Wolter

Blijf op de hoogte en volg Wolter

25 September 2014 | Bulgarije, Sofia

Vandaag stond Sofia op het programma, voor zover er van een programma sprake is natuurlijk. Voordat we ons aan de stad konden gaan wijden, moest eerst weer wat gedaan worden aan de geuren die uit de plastic zakken met was opstegen. Dus net als in Wenen en Belgrado gingen Jut en Jul ook hier met hun zakjes op stap. In Wenen ging dat vlot, dankzij een folder van de plaatselijke grootgrutter in "selfservice laundries", die in de jeugdherberg lag. In Belgrado ging dat uiteindelijk ook na een ommelandse reis langs "dry cleaners", waarvan de laatste (vlak bij ons hotel!) ook nog een gewone wasmachine en een droger bleek te hebben. Hier in Sofia gisteravond en vanochtend op expeditie. Verschillende "dry cleaners" bezocht, maar om nou onderbroeken a raison van 1 euro per stuk te laten stomen, dat ging ons toch echt te ver. Kiloknallers waren er echter niet bij in Sofia. Uiteindelijk maar een handwas op de hotelkamers ( we hebben er dit keer elk één voor een spotprijs!), de verwarming op hoog tot zeer hoog, en zelf de stad in, in de hoop dat de broeken, zweethemden en shirts morgen schoon en droog aan, danwel droog in de fietstassen kunnen.

In de stad eerst richting de attractie met de intrigerende titel "Dutch Poem". Bleek de Nederlandse ambassade in 2004 het initiatief genomen te hebben om alle EU-lidstaten en alle EU-kandidaatleden een muur te laten adopteren in het centrum van Sofia om die te versieren met een gedicht in de moerstaal. Dit om de Europese eenheid in verscheidenheid te promoten en Europa dichter bij het volk te brengen. Ik zou zeggen: 'Laat Geert Wilders het maar niet horen, die zou er met terugwerkende kracht nog kamervragen over stellen".
Overigens attracties met titels als "German Poem", "Austrian Poem" of "Italian Poem" zijn we niet tegengekomen. Zo zie je dat ook mooie initiatieven soms een zachte dood sterven.
Wel is Sofia het volgende gedicht van Jan Hanlo op groot formaat (8 bij 4 meter) rijker!

ZO MEEN IK DAT OOK JIJ BENT

zoals de koelte 's nachts langs lelies
en langs rozen
als wit koraal en parels diep in zee
zoals wat schoon is rustig schuilt
maar straalt wanneer ik schouwen wil
Zo meen ik dat ook jij bent

als melk
als leem
en't bleke rood van vaal gesteent
of postelein
zoals wat ver is en gering
en lang vergeten voor het oud is

zoals een waskaars en een koekoek
en een oud boek en een glimlach
en wat onverwacht en zacht is en het eerste
en wat schuchter en verlangend en vrijgevig
gaaf maar broos is
zo meen ik dat ook jij bent

Mooi gedicht, met gelukkig de vertaling in het Bulgaars en het Engels ernaast, zodat niet alleen wij ervan kunnen genieten.

Hoog gezeten aan de voet het "Monument to the Soviet Army" (hoelang dat er nog staat is de vraag, veel Bulgaren laten deze herinnering graag achter zich), zagen we een grijze kraai pogingen doen een plastic flesje, waarin hij wat lekkers vermoedde, stuk te krijgen. Pikken leverde niets op! Toen er mee de lucht in en van een meter of twee op de stenen laten vallen, ook geen succes. Toen er mee de boom in en het van nog grotere hoogte laten vallen. Laat er onder de boom nu net een bankje staan met twee Bulgaarse tieners erop. Het was een 'near miss"! Er werd met stenen teruggegooid en volgens mij is het tussen de tieners en de kraai niet meer goed gekomen.

Natuurlijk hebben we de toeristische plekjes ook (bijna) allemaal bezocht. Duidelijk is dat ze hier veel te schaften hebben gehad met de Russen (zowel onder de Tsaren als onder de communisten) en met de Turken. In 1878 schijnen de Russen de Turken eruit gejaagd te hebben, wat ze ook toen een monument heeft opgeleverd heeft. Ook tsaren te paard zijn we in steen gehouwen tegengekomen, naast een aantal prachtige Russisch-orthodoxe kerken.

Bij de regeringsgebouwen kwamen we nog een paar tentjes tegen met wat rondhangende mannen en spandoeken. Bij navraag bleek het een protestactie te zijn tegen de werkloosheid en voor hoger loon. Erg algemeen? Maar ja ons Bulgaars en hun Engels was nu eenmaal niet tot meer nuance in staat.

Vriendelijke groet, P&W

• 25 September 2014 - 21:21

Mieke Van Ruud Van Gestel:

Beste Paul en Wolter,

Voorzien van de Michelin-kaarten van de Benelux, Duitsland, Oostenrijk, Tsjechische en Slovaakse Republiek, allen van het jaar 2002, een Michelin-kaart van Hongarije van het jaar 1996-1997 en een
    toeristische wegenkaart van het voormalige Joegoslavië van ruim dertig jaar geleden hebben Mieke en Ruud jullie fietsttocht kunnen volgen tot aan de grens met Bulgarije.
    De rest van jullie reis gaat Ruud vanaf nu bezien met de Reader's Digest Grote Wereldatlas waar Bulgarije en Griekenland wel in zijn opgenomen maar dan wel met een kleine schaal.
    Nog ruim 1.000 kilometer te gaan, een kwart van jullie totale reis.

Dan probeer je een vergelijking te maken met de tegenwoordige fietsprestaties van Mieke en Ruud in het jaar 2014. Vanmiddag zijn wij voor enkele boodschappen naar 's-Hertogenbosch geweest.
    Dan vertrekken wij van huis omstreeks 12.15 uur en gaan via de Laagstraat, de Glorieuxlaan, de Taalstraat, het Bossche Broek, de Hekellaan en de Parade naar de fietskelder in de Kerkstraat.
    Deze afstand is precies 8 kilometer. Je zult begrijpen dat je dan ook nog terug moet en dan rij je
    opnieuw 8 kilometer. Onze gemiddelde snelheid komt overeen met de totale afstand van deze dag.
    Dan kun je berekenen dat wij vandaag precies één uur op de fiets hebben gezeten.
    Wij komen dan 4.000 minus 16 = 3.984 kilometer tekort om jullie nog ergens tegen te komen.
    Dit noemen wij nu eens echte grote getallen!

Groetjes van Mieke en Ruud

• 25 September 2014 - 22:56

Nicoline:

Prachtig gedicht!

• 26 September 2014 - 16:44

Marjan:

Hoi Paul en Wolter,
    Ik wil jullie toch even laten weten dat ik met heel veel plezier jullie reisverslagen lees. Wat zijn jullie kanjers! Nog veel plezier, veel mooie verhalen en een hele goeie reis gewenst,
    Dikke zoen van Marjan