Krokussen in september en alweer in Bratislava - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van Wolter Vries - WaarBenJij.nu Krokussen in september en alweer in Bratislava - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van Wolter Vries - WaarBenJij.nu

Krokussen in september en alweer in Bratislava

Door: Wolter

Blijf op de hoogte en volg Wolter

09 September 2014 | Slowaakse Republiek, Bratislava

Vandaag weer lekker ontspannen langs de Donau gefietst. Een heel stuk ging door het nationaal park Donau-Auen. Eigenlijk was het wel een beetje eentonig en ging het over een onafzienbaar, recht, maar mooi fietspad. In een vloek en een zucht waren we dan ook bij de Slowaakse grens.

Onderweg hebben we nog even een uitstapje gemaakt naar het keizerlijke jachtslot Eckartsau. In Wenen hebben we hun lustoord Schönbrunn al bewonderd, dit kon er ( van buitenaf) nog wel even bij. Ook dit was weer een mooi kasteeltje.

Sowieso valt het in Oostenrijk (ook in Zuid Duitsland trouwens) op dat er veel gejaagd wordt. Om de paar km kom je gecamoufleerde hutjes op palen tegen, van waaruit het plaatselijke wild kan worden beschoten. Zo nu en dan worden de wat minder sportieve jagers gemaand het wild niet met voer naar de jachthutjes te lokken. Het wild moet tenslotte een kans hebben ( nou ja, een klein kansje, want anders is er geen lol aan).

Opvallend was onderweg dat er hier in de berm veel bloeiende krokussen staan. Ik ben geen echte kenner, maar volgens mij worden die toch geacht in het voorjaar te bloeien? Er stonden er zoveel dat ik maar een ruikertje geplukt heb voor voor op mijn fiets.

In Bratislava voor het eerst sinds lang op een terrasje (waar wij genoten van de eerste halve liter van de dag) weer Nederlands horen praten. Bleek er een hele boot vol aangekomen te zijn. We begrepen dat daar ook 180 fietsers bij waren, die op de mooie stukken werden afgezet, om later bij een wat minder mooi of lastiger stuk weer te worden opgepikt. Ze waren onderweg naar Boedapest. Nog even gevraagd of ze nog plaats hadden, maar dat bleek niet zo te zijn. De hutten bleken nogal aan de krappe kant. De boot heette trouwens "My Story". Ik vermoed dat we die onderweg nog wel eens zullen zien.

De tweede helft van de middag/avond hebben we de mooie oude stad bewonderd en weer uitstekend gegeten. Het mooie is dat je er door al dat fietsen niet eens van aankomt! Misschien zijn er zelfs wel al een paar pondjes vanaf, denk ik soms stiekem als ik mezelf met een optimistische blik "en profile" in de spiegel bekijk.

Groet, P&W

• 09 September 2014 - 23:03

Wil En Teo:

Hallo Paul en Wolter
    Wat zijn jullie al ver gevorderd! De spieren zijn kabels geworden? En de torso's een sixpack?
    De geest opgefrist? En gevuld met beelden van kastelen en jachttaferelen.
    Ook de inwendige mens komt niets tekort, lezen wij.
    We wensen jullie nog veel plezier, zet hem op, op weg naar de eindstreep, maar eerst nog veel nieuwe plekken al fietsend ontdekken.
    Hartelijke groet van Teo en Wil

• 10 September 2014 - 09:56

Jelle:

Hallo zwagers,
    Wat is dit leuk om elke morgen mijn dag te beginnen met een avonturen mail van jullie.
    Heb wel begrepen dat dit niet zozeer een pelgrimage is ,maar een hele mooie onderneming met hele mooie belevenissen.
    Geniet er van mannen jullie verdienen het .
    Groet Jelle