Onderweg in Wenen - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Wolter Vries - WaarBenJij.nu Onderweg in Wenen - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Wolter Vries - WaarBenJij.nu

Onderweg in Wenen

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Wolter

08 September 2014 | Oostenrijk, Wenen

Beste volgers,
Vandaag een dagje Wenen met het doel om drie hoogtepunten te bezoeken. Als eerste Schönbrunn, dan naar de centrale begraafplaats en tot slot naar de binnenstad met de bekende Stephansdom. Dit alles per fiets. Dat hebben we geweten. In een stad met bijna 1,8 miljoen inwoners, trambanen, heuvels, toeristenbussen en een verwarrend netwerk met hier en daar fietspaden is een afstand van 40km geen sinecure.

We hebben ons met een audio guide door de tijd van Sisi en Frans Ferdinand laten leiden. In een vijftig minuten durende tour door ongeveer dertig ruimten zijn we op de hoogte gebracht van het wel en wee van de Habsburgers. De wereldlijke en kerkelijke leiders van die tijd blijken elkaar de loef te hebben willen afsteken in diverse bouw en kunstuitingen. Laat Paulus het maar niet horen. In 1961 hebben Kennedy en Chroesjtsjov elkaar in de balzaal van het paleis ontmoet om de kou uit de lucht te halen.

Na een kort bezoek aan de tuin verder naar een giga begraafplaats met een kleine drie miljoen bewoners. Met een afmeting van twee bij drie kilometer een bezoek per fiets waard. Er liggen vele bekenden uit de Wener geschiedenis, zoeken ernaar bleek onbegonnen werk.

Onderweg naar het centrum wilden we nog even langs het Prater met haar bekende reuzenrad , maar mijn Teasi stuurde ons te ver en roken we de lucht (paarden) van de binnenstad al, alwaar enkele blonden hun opwachting maakten. Terug in de jeugdherberg, mooi he klinkt zo jong en fruitig, de achterremmen van de Koga vervangen die wat haperden.

Morgen naar Bratislava.
Groet, W en P

  • 08 September 2014 - 23:05

    Ton Vdv:

    leuke stad, Wenen! Nog de kerk gezien ip de begraafplaats?
    Op naar Bratislava, het voormalige Oostblok in!

    Succes,

    Ton

  • 09 September 2014 - 20:23

    Gerke:

    Goejûn Paul en Wolter. Hjoed al wer in grins oer? It liket it gewoane libben wol. Jo moatte sa no en dan in grins oer om wat te berikken. Jim hawwe gelyk dat jim sa no en dan goed om jim hinne sjogge en net allinnich mar fytse. Riemke en ik sjogge der elke jûn nei út oft der al wer in stikje fan jim is. En is it der de jûns net dan faaks wol de oare moarns. Fijn dat jim sa genietsje en ús sa mei genietsje litte. It sil no wol wat minder maklik mei de taal gean, mar hawar dêr slane jim jim ek wol trochhinne.
    In hertlike groet fan Riemke en Gerke

  • 09 September 2014 - 21:38

    Anne Bakker:

    Bêste Paul en Wolter,

    Sûnt ik ôfrûne wykein fan Tjitske de gegevens krige om jimme fytstocht ek te folchjen, doch ik dat fansels mei grutte belangstelling. Wat skriuwe jimme dochs prachtich oer alles wat jimme ûnderweis tsjinkomme. It genot fan it ûnderweis wêzen op dizze wize strielt my temjitte as ik it allegear lês. In protte herken ik ek wol om't ik yn it ferline ek in protte mei de fyts ûnderweis wie: Ierlân, Frankryk, Spanje, Noarwegen/Sweden. It hichtepunt wie in 1990 dû't ik fan It Hearrenfean nei Súd Frankryk fytst bin, net te fergelykjen mei de grutte ôfstannen dy't jimme ôflizze mar it gefoel is ochsa werkenber. Ûnderweis krige ik dan ek allegear fan dy filosoafyske gedachten as: It libben is as in fytstocht. It is flink ôfsjen tidens de klim mar jo wurde dan ek wer beleane mei in fantastyske ôfdaling. En somtiden song ik derbij: Op bergen en in dalen of 'k Sla d'ogen naar 't geberchte heen. Kinne jimme dy ferskes wol? No sjonge dan mar moarn yn Tsjechië. Tafallich lear ik myn 2e jiers AMV'ers krekt yn dizze tiid it liet "Wanneer ik aan de Moldau denk'. Dyselde learlingen meitsje ik trouwens wiis dat Mozart syn grêf ûnbekend is om't 'er yn in massagrêf b6ten de stedsmuorrren begroeven is mar dat sil ik noch neisykje. Ik bliuw jimme folchjen en reagear meikoarten wol wer ris. In protte sukses mei jimme prestaasje! Anne Bakker, Heech.

  • 09 September 2014 - 22:15

    Gerda:

    dag Paul en Wolter,
    prachtig de friese taal maar ik snap er niks vá. zo noe ga ik ok maor in 't plat verder. wat maakt jullie vulle met. 't is merakel! en dan naost 't fiets'n ók alles nog bekieken, machtig mooi lek mie det. nog vulle wille sam'n en de groet'n en een stoet'n uut Lierderholthuus. vulle succes en skik met mekare.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wolter

Vanaf 21 augustus 2014 fiets ik samen met mijn zwager Paul naar Athene. We proberen daar half oktober aan te komen.

Actief sinds 20 Aug. 2014
Verslag gelezen: 471
Totaal aantal bezoekers 34938

Voorgaande reizen:

13 Mei 2017 - 26 Juni 2017

Paul en Wolter fietsen naar Lissabon

21 Augustus 2014 - 15 Oktober 2014

Paul en Wolter fietsen naar Athene

Landen bezocht: