Wenen? Vienna? Wien? Garmi had geen idee! - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Wolter Vries - WaarBenJij.nu Wenen? Vienna? Wien? Garmi had geen idee! - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Wolter Vries - WaarBenJij.nu

Wenen? Vienna? Wien? Garmi had geen idee!

Door: Wolter

Blijf op de hoogte en volg Wolter

07 September 2014 | Oostenrijk, Wenen

Vandaag, waarschijnlijk voor het laatst in gezelschap van hele hordes (zondag)fietsers langs de Donau gefietst. Het laatste stukje druk befietste Donauradweg, want de meeste collega-fietsers stappen in Wenen af. Je komt onderweg bijzondere situaties tegen.

Zoals een groep van wel 40 Amerikanen op huurfietsen, waarvan minstens de helft waarschijnlijk nog nooit eerder op een fiets gezeten had. Dat moet je natuurlijk gedaan hebben "on a bicycle along the Donau"! Dat het nogal slingerend ging, mocht de pret niet drukken. Levensgevaarlijk! We zorgden ervoor er in een grote boog omheen en snel voorbij te komen.

Verder op zondagochtend natuurlijk ( net als in Nederland) de (groepjes) racefietsers. Als ze niet al te hard gaan (boven de 30 haken wij echt af), kunnen wij het zo nu en dan niet laten om even met onze zwaarbepakte fietsen aan te haken. Niet iedereen kan dat waarderen trouwens. Moet volgens mij wel een mooi gezicht zijn, zo'n groepje iets te zwaarlijvige, zich in het zweet rijdende 40-ers op racefietsen, met in hun kielzog twee olijke jongbejaarde, zwaarbepakte toerfietsers.

Al met al vandaag in goed vier uur de 80 km van Krems naar Wenen gereden. De benen blijven groeien.

Mijn reismaatje Garmi was wel een beetje van slag. Zij kende Wenen niet! Die stad blijkt te bestaan uit een groot aantal samenhangende stadsgedeeltes, die Garmi wel allemaal kende, maar wij weer niet! Dat was weer even een klein samenwerkingsprobleempje. Het maatje van Paul (de bij tijd en wijle ook tamelijk nukkige Teasi) had er dit keer helemaal geen problemen mee, dus uiteindelijk is het allemaal goed gekomen en kwamen we rond twee uur al in de jeugdherberg van Brigittenau (dat kende Garmi wel) aan.

De eerste actie daar was de was! De plasticzak met bezwete en vuile (fiets)kleding begon een toch wel heel erg penetrante (ammoniak?) geur af te scheiden. Dat hebben we dus weer voor een dag of 10 opgelost! Alles schoon!
Morgen schoon Wenen verkennen. Op aanraden van Ton (gisteren) ook maar een bezoekje aan het kerkhof brengen, kijken of we de Mozart en Beethoven kunnen vinden tussen de 3 miljoen Weners die daar inmiddels liggen. Morgen laten we het weten!

Vriendelijke groet van P&W

• 08 September 2014 - 10:21

Gerrie:

Ik zou willen dat daar foto's van waren, jullie met bepakking achter de wielrenners aan!
    Veel plezier weer en de groeten aan Wolfgang A. en Ludwig.

Liefs Gerrie

• 08 September 2014 - 10:51

Annet:

Hallo Paul en Wolter,
    Ik ben ondertussen jullie reisverslag ook aan het volgen. Jullie zijn echte toppers! De route langs de Donau komt mij bekend voor, een paar jaar geleden heb ik het ook gefietst, maar dan 's avonds in een luxe hotel en kortere afstanden. Leuk om te lezen.
    Veel succes jongens!

Groetjes Annet

• 08 September 2014 - 17:03

Tjitske:

Super. Wat een afstanden leggen jullie af.
    En Garmin en Teasi hebben het maar zwaar. Goed voor hen zorgen! De 3 R's en de 3 L's toepassen en ze voelen zich senang.
    Goede reis verder.
    Tútsje fan Tsjitske